Hem

Med forskning görs nya framsteg hela tiden men att man än idag hittar nya muskler hör inte till vanligheterna.


Det verkar vara möjligt att öka rörligheten i en kroppsdel genom att stretcha en annan. Det verkar dessutom vara möjligt att påverka prestationsförmågan på samma sätt.


Många gånger är det viktigt att vara stark och explosiv med ett ben i taget men frågan är om det är bäst att träna upp den förmågan med unilateral eller bilateral träning?


Ännu en studie visar att det inte går att lita på människor som får rapportera sin fysiska aktivitet via frågeformulär.


Om du vill kunna hoppa högt är olympiska lyft något att satsa på.


Förutom att det kan vara väldigt skönt att få massage påstås det även ha en hel del effekter kopplade till träning. En ny studie undersökte om kroppsbyggare återhämtade sig snabbare om de fick massage efter styrketräningen.


Hip thrust är en övning som vuxit i popularitet senaste åren och numera existerar flera varianter av övningen där en variant verkar vara snäppet bättre än andra.


Det går att mäta sina framsteg på många olika sätt. Vill man gå ner i vikt kan man använda sig av en bioimpedansvåg, eller?


Hur man ska periodisera styrketräningen är en fråga där det fortfarande råder delade meningar men ny forskning visar åtminstone att variation är viktigt om du vill öka i styrka.


Byggarna har rätt: det går att självmant öka kontakten i en muskel om du fokuserar på att utföra en rörelse med just den muskeln.