Populära inlägg

Ett träningspass i veckan med copenhagen adduction exercise verkar räcka långt för att minska ljumskbesvär och -skador.


Unik artikel visar hur världens bästa längdskidåkare genom tiderna har tränat under sin karriär.


Detta inlägg syftar till att ge en grundläggande kunskap om hur våra muskler är uppbyggda. Framöver kommer det dyka upp inlägg som kräver en viss förståelse för musklernas uppbyggnad och funktion. Vid dessa tillfällen kan det vara bra med ett mer grundläggande inlägg som detta, även om inlägget i sig också är intressant.


Knäböj har alltid varit en favoritövning för många som vill bygga en stor eller stark rumpa. Senaste åren har hip thrust blivit allt vanligare på gymmen men hur effektiv är den egentligen?


Ryggskott, diskbråck, ischias och lumbago – finns många former av ländryggssmärta och ländryggssmärtan utgör ett stort problem i dagens samhälle. En vanlig föreställning är att konstiga och tunga lyft orsakar ländryggssmärta men frågan är om det verkligen stämmer?


När man tänker på det är det ganska häftigt att vi viljemässigt kan kontrollera musklerna i kroppen, detta utan att vi egentligen tänker på det. Allt från att du med dina ögonmuskler kan följa den här texten till att du på gymmet kan utföra en knäböj där du mer eller mindre aktiverar alla muskler i hela kroppen. Hur detta går till rent fysiologiskt och vilken praktisk betydelse detta får är vad det här inlägget ska handla om.


Veckans totala träningsvolym verkar vara mer avgörande än frekvensen om du vill bli stark och bygga muskler.


Så här ska du göra för att bli snabb!


Vad skiljer ett marklyft med en rak stång från ett marklyft med en trap bar?


En sammanställning av forskningen visar att ju oftare du tränar desto starkare blir du men det kan finnas en annan förklaring till det här sambandet.