Populära inlägg

Om du vill kunna hoppa högt är olympiska lyft något att satsa på.


Stretching har av någon anledning blivit tillskriven många olika egenskaper, såväl positiva som negativa, som sedan undersökts i studier med varierade resultat. Ett exempel på detta är att stretching sägs minska träningsvärken efter fysisk aktivitet.


Större och starkare på kortare tid med rest-pause-metoden.


Styrkelyftare och kroppsbyggare lägger upp sin träning på väldigt olika sätt men vad är egentligen mest effektivt om man vill bli stark och bygga muskler?


Träningsupplägget kan varieras på många olika sätt men hur ofta ska man träna om målet är att öka i styrka och hypertrofi?


Träning och kost är för många två uppenbart viktiga variabler att sköta för en lyckad viktnedgång. Att ständigt utvärdera sin viktnedgång är dock inte lika självklart men kan vara väldigt viktigt om du vill gå ner i vikt.


När du inte använder dina muskler kommer du tappa muskelmassa men med vissa metoder kan du minimera muskelförlusten.


Det verkar inte spela någon större roll om du tränar med tunga eller lätta vikter för att bli stark och bygga muskler.


Som rubriken skvallrar om kommer det här inlägget handla om huruvida det går att prata sig till en förbättrad prestation. Kort och gott handlar det om ett psykologiskt verktyg som kallas self-talk och i studien jag kommer titta närmare på användes det vid ett test till utmattning på cykel.


Det går att mäta sina framsteg på många olika sätt. Vill man gå ner i vikt kan man använda sig av en bioimpedansvåg, eller?