Populära inlägg

Jag bygger vidare på ämnet löparskador och tittar närmare på vad du kan göra för att undvika skadorna.


Kompressionskläder används av atleter både för att förbättra prestationen och snabba på återhämtningen. Att tillverkarna höjer sina produkter till skyarna är föga förvånande men i det här fallet verkar det faktiskt vara befogat. Nyligen publicerades en studie där man undersökt hur återhämtningen påverkas när man använder kompressionskläder efter ett styrketräningspass, med positiva resultat.


Hur mycket större och starkare blir du om du utför 1, 3 eller 5 set per övning?


Senaste tiden har det kommit mer forskning som stödjer teorin om att den ökade rörligheten beror på en ökad stretch-tolerans. Muskeln kan töjas ut mer utan att dess egenskaper har förändrats.


Knäböj och hopp utgör grunden i många träningsprogram för spänst och snabbhet men spelar det någon roll i vilken ordning du utför övningarna?


Jag tror de allra flesta någon gång fått höra att man äter mindre om man äter långsamt. Eller kanske snarare att man måste äta långsamt för att man ska hinna känna att man blir mätt. Det är heller inte ovanligt att det rekommenderas som strategi för personer som vill gå ner i vikt. Nyligen kom en meta-analys som sammanställde tidigare forskning som undersökt hur hastigheten på ätandet påverkade både mängden mat vi stoppar i oss och hur det påverkar mättnaden.


Fysisk aktivitet förknippas ofta med träning för att förbättra sin prestation men fysisk aktivitet medför även många hälsomässiga fördelar. En sådan är att fysisk aktivitet verkar kunna motverka och lindra depression och ångest.


Vilken intensitet man ska träna på för att få bäst resultat av sin träning är en ständigt debatterad fråga. En ny studie på visade att det går minst lika bra med lätta vikter som med tunga om du vill bli snabb och spänstig.


Att du svarar dåligt på konditionsträning kan bero på att du tränar för lite.


Så går du till väga för att minimera risken att drabbas av en hamstringsskada