Populära inlägg

Kaosböj i Styrketräning av Victor Bengtsson för 4 år sedan

Träningsmetoderna utvecklas hela tiden där den ena är mer innovativ än den andra. Ett exempel på en sådan övning är knäböj med instabila vikter. Frågan är dock om den är lika effektiv som den är innovativ?


Med en bra uppvärmning ökar din prestationsförmåga, men vad fungerar och vad bör man undvika?


Det verkar vara möjligt att öka rörligheten i en kroppsdel genom att stretcha en annan. Det verkar dessutom vara möjligt att påverka prestationsförmågan på samma sätt.


Att sockersötad läsk är en stor hälsobov i dagens samhälle har blivit alltmer etablerat senaste åren. På grund av detta finns det anledning att försöka minska på konsumtionen av dessa. Ett sådant är att sätta upp etiketter i butikerna för att upplysa konsumenterna om hur mycket kalorier olika drycker innehåller.


Kan man öka uthålligheten i bänkpress genom att värma eller kyla händerna mellan seten?


Hjärnstark är en bok som bygger på vetenskap och resulterar i ökad träningsmotivation.


Vad händer om man kombinerar ocklusionsträning med neuromuskulär elektrisk stimulering?


Ännu en studie visar att det inte går att lita på människor som får rapportera sin fysiska aktivitet via frågeformulär.


Om du vill kunna prestera både på ett ben i taget och båda benen samtidigt verkar unilateral träning ge bäst effekt.


Man brukar säga att omväxling förnöjer men frågan är om det ger bättre resultat på din styrketräning?