Populära inlägg

Hip thrust är en övning som vuxit i popularitet senaste åren och numera existerar flera varianter av övningen där en variant verkar vara snäppet bättre än andra.


Då och då stöter jag på frågan om huruvida vaderna svarar på styrketräning eller om det bara är slöseri med tid. I detta inlägg tänkte jag gå igenom hur vaderna svarar på träning, varför det ser ut som det gör och hur du kan arbeta utifrån detta. Förhoppningsvis har du lite mer kött på benen efter du läst detta.


German volume training är ett klassiskt styrketräningsprogram med hög volym för att bygga muskelmassa, men det verkar som att halva volymen ger lika bra resultat.


Ocklusionsträning är dagens ämne och i det här inlägget förklarar jag hur man kan gå tillväga i praktiken och vilka resultat man kan förvänta sig.


Vi bygger vidare på den grundläggande fysiologin och den här gången handlar det om muskelarkitektur. Vi kollar närmare på hur muskelfibrerna ligger ordnade i musklerna och hur detta påverkar musklernas funktion.


Med en toppning kan du få ut några kilo extra på maxningen eller tävlingen men hur ska man planera styrketräningen för att toppa formen maximalt?


Vilken övning är bäst för bröst, axlar och triceps och hur kan du påverka detta med övningsutförandet?


Att man ska värma upp innan en fysisk aktivitet är vedertaget inom träningsvärlden men hur värmer man upp på bästa sätt innan träning och tävling?


På senare år har det blivit allt vanligare med gummiband på gymmen. På mer kommersiella gym används de främst till att underlätta chinsträningen medan man på atletklubbar oftare ser gummibanden användas som ett extra motstånd i basövningarna. I det här inlägget tänkte jag gå igenom varför gummibanden kan ta din träning till en ny nivå och jag kommer även gå igenom några studier på bänkpress.


Hur skulle bästa träningsprogrammet för optimal muskeltillväxt se ut baserat på vad forskningen har visat?