Populära inlägg

Att styrketräna i värmen kan leda till större styrkeökning


Innan återgången till idrott utförs i regel en rad tester för att säkerställa att idrottaren är färdigrehabiliterad men testerna säger väldigt lite om den framtida skaderisken.


Foam rollern har blivit ett populärt redskap som påstås ha en rad positiva effekter på prestationsförmågan, rörligheten och återhämtningsförmågan men det vetenskapliga underlaget för att bekräfta effekterna är sparsamt.


Omväxling förnöjer men är inte nödvändigt för att bygga muskler.


Träningsfrekvensen anses vara en av de viktigaste variablerna för att optimera träningsresultaten av styrketräningen.


Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform för att förbättra konditionen men ger ingen effekt på kroppssammansättningen.


Att bli starkare i knäböj gör att du blir snabbare på korta och långa sprinter.


Kan koffein göra dig snabbare, starkare, uthålligare och mer explosiv?


Sitt rakt, stå upprätt, akta ryggen, lyft med benen! Den gängse uppfattningen är att ryggen är en skör struktur som ska aktas men det är en uppfattning som saknar belägg.


Att komplettera den ordinarie träningen med olika former av hoppövningar är en effektiv metod för att förbättra både spänsten, snabbheten och styrkan.