Populära inlägg

På senare år har det blivit allt vanligare med gummiband på gymmen. På mer kommersiella gym används de främst till att underlätta chinsträningen medan man på atletklubbar oftare ser gummibanden användas som ett extra motstånd i basövningarna. I det här inlägget tänkte jag gå igenom varför gummibanden kan ta din träning till en ny nivå och jag kommer även gå igenom några studier på bänkpress.


Det finns många seglivade styrketränings-myter, en av dem är att knäna inte får skjutas ut framför fötterna när du kör knäböj.


Kinesiotejp i Övrigt av Victor Bengtsson för 4 år sedan

Kinesiotejp har blivit en allt vanligare syn bland såväl motionärer som elitidrottare men fungerar den?


Det här inlägget handlar om hur du ska genomföra uppvärmningen inför en maxprestation. Mer specifikt kommer jag gå igenom en del av uppvärmningen som ofta glöms bort, nämligen den generella uppvärmningen. Den del som faktiskt värmer upp kroppen och som har stor inverkan på din maximala styrka.


Vilka faktorer ökar risken för skador och vad kan man göra för att minimera skaderisken i samband med löpning?


Intervaller är en viktig del av konditionsträningen men hur ska man lägga upp dessa för bästa träningseffekt?


Man brukar säga att frukosten är dagens viktigaste måltid och det är inte ovanligt att någon påstår att det är viktigt att äta frukost om man vill gå ner eller bibehålla sin vikt. I det här inlägget kommer jag ta upp en nyligen publicerad studie på området. Dessutom redogör jag lite kort varför tidigare forskning inte är fullt tillförlitlig.


Om du vill ha en bok att läsa under semestern är Skitmat! något jag kan rekommendera.


Hur lång ska setvilan vara för att man ska kunna bygga maximalt med muskelmassa?


Knäkontroll och FIFA+ är två program som har visat bra resultat i skadeförebyggande syfte.