Populära inlägg

Kinesiotejp i Övrigt av Victor Bengtsson för 4 år sedan

Kinesiotejp har blivit en allt vanligare syn bland såväl motionärer som elitidrottare men fungerar den?


Man brukar säga att frukosten är dagens viktigaste måltid och det är inte ovanligt att någon påstår att det är viktigt att äta frukost om man vill gå ner eller bibehålla sin vikt. I det här inlägget kommer jag ta upp en nyligen publicerad studie på området. Dessutom redogör jag lite kort varför tidigare forskning inte är fullt tillförlitlig.


Vilka faktorer ökar risken för skador och vad kan man göra för att minimera skaderisken i samband med löpning?


Det finns många seglivade styrketränings-myter, en av dem är att knäna inte får skjutas ut framför fötterna när du kör knäböj.


Om du vill ha en bok att läsa under semestern är Skitmat! något jag kan rekommendera.


HMB säljs som kosttillskott och går att köpa både i pulverform och i kapslar. Det är ett kosttillskott som främst anses vara antikatabolt (motverkar katabolism) men sägs även kunna förbättra återhämtningen och öka uthålligheten. Väldigt imponerande måste jag säga men kan detta verkligen stämma? I det här inlägget tänkte jag gå igenom vilka egenskaper HMB har samt hur det verkar i kroppen.


Det här inlägget handlar om hur du ska genomföra uppvärmningen inför en maxprestation. Mer specifikt kommer jag gå igenom en del av uppvärmningen som ofta glöms bort, nämligen den generella uppvärmningen. Den del som faktiskt värmer upp kroppen och som har stor inverkan på din maximala styrka.


Intervaller är en viktig del av konditionsträningen men hur ska man lägga upp dessa för bästa träningseffekt?


Hur lång ska setvilan vara för att man ska kunna bygga maximalt med muskelmassa?


Knäkontroll och FIFA+ är två program som har visat bra resultat i skadeförebyggande syfte.