Populära inlägg

Knäkontroll och FIFA+ är två program som har visat bra resultat i skadeförebyggande syfte.


Foam rollern är ett träningsredskap som varit extra populärt under senaste åren som mer eller mindre fått en självklar plats i standardutrustningen på gymmen. Syftet är oftast att mjuka upp kroppen och öka rörligheten men den stora frågan är om det fungerar?


Stretching har mer eller mindre blivit obligatoriskt som uppvärmning i alla idrotter och det är något vi fått lära oss sedan barnsben. Jag är nog inte ensam om att genom min idrottsliga uppväxt fått utföra en lättare uppvärmning som efterföljdes av lite stretching. Att i fotbollen börja med att skjuta innan man värmt upp och stretchat var som att svära i kyrkan. Tränarna betonade vikten av en ordentlig stretching främst för att minska skaderisken men även för att öka prestationen och minska träningsvärken. Något de självklart gjorde rätt i! Eller hur ligger det egentligen till, kan vi minska skaderisken med stretching? Förändras prestationsförmågan till följd av stretching? Minskar stretching träningsvärken? Frågorna är många men förhoppningsvis lyckas jag i denna artikelserie räta ut dessa frågetecken.


Vi spinner vidare på inlägget om träningen med gummiband. Den här gången handlar det dock om en jämförelse i styrkeutveckling mellan bänkpress och armhävningar med gummiband.


Jakten på träningsprogrammens heliga Graal fortsätter när vi nu ska gå igenom parametern träningsvolym. Frågan som ska besvaras är vilken träningsvolym som ger bäst resultat på styrka och hypertrofi.


Hur gammal är man egentligen när man är som bäst inom olika idrotter? I en ny översiktsartikel undersökte man saken närmare.


Så här kan du göra för att förebygga skador.


En ny systematisk översiktsartikel benar ut hur länge du ska vila mellan seten om du vill bli så stark som möjligt.


Vilka kosttillskott förbättrar prestationsförmågan?


Under de senaste åren har det blivit en allt vanligare föreställning att stretching skulle hämma prestationsförmågan. Av den anledningen hade jag i denna del tänkt redovisa hur forskningsläget ser ut i avseende på stretching och prestationsförmåga och kommer bland annat gå igenom om det skiljer sig mellan olika stretchingmetoder.