Populära inlägg

Spelar det någon roll hur snabbt du utför repetitionerna?


Vilket är bästa sättet att mäta träningsvolym vid styrketräning, hur stor träningsvolym ska du ha för att maximera muskeltillväxten och ska du periodisera volymen?


Det verkar som att alla bros har haft rätt hela tiden. Åtminstone delvis.


Är det bäst att träna helkroppspass tre gånger i veckan eller ska man dela upp kroppen i en split?


Så här kan du anpassa armhävningarna för att få ut så mycket som möjligt av övningen.


Ända sedan crossfit slog igenom har träningsformen blivit ifrågasatt då träningsupplägget ska medföra en hög skaderisk. Det finns väldigt sparsamt med forskning på området eftersom idrotten är väldigt ny men jag tänkte summera lite av det som ändå finns publicerat.


En stor del av den forskning som görs på energiintag och energiförbrukning baseras på deltagarnas egna uppskattningar. En metod som är så dålig att den till och med kan vara värdelös.


Jag är nog inte ensam om att under min uppväxt ha blivit matad med uppmaningar om att jag måste stretcha för att inte skada mig. Den tredje delen i artikelserien om stretching handlar därför om huruvida stretching fungerar som skadeprevention. Jag kommer gå igenom vad forskningen har visat och sedan avsluta med att ge några tips på vad man kan tänka på för att undvika skador med hjälp av stretching.


Att stretcha innan en fysisk aktivitet är väldigt vanligt men hur ska man stretcha för att få bäst resultat på prestationsförmåga, rörlighet och skaderisk?


Du har säkert hört att lugna lopp ska springas i prattempo men visste du att prattestet kan hjälpa dig styra träningen i flera olika intensitetsnivåer?