Populära inlägg

Varje dag stöter vi på reklam för mat. Reklamen finns i tidningar, på reklampelare, på TV och i radio. Maten som marknadsförs kan både vara nyttig och onyttig sådan. I det här inlägget hade jag tänk gå igenom en studie där man undersökt hur det påverkar vår kognitiva förmåga, hur det triggar vårt begär att äta och hur detta skiljer sig mellan normalviktiga och överviktiga personer.


Hur man ska periodisera styrketräningen är en fråga där det fortfarande råder delade meningar men ny forskning visar åtminstone att variation är viktigt om du vill öka i styrka.


Jag fortsätter att grotta ner mig i forskningen kring träningsvolym och i det här inlägget tänkte jag titta närmare på vilka faktorer som är viktiga vid valet av träningsvolym samt hur du ska tillämpa det här på din egna träning.


Att dricka någon sportdryck med kolhydrater under ett konditionspass är inga konstigheter men det finns en del som tyder på att du lika gärna skulle kunna spotta ut drycken och ändå få samma resultat.


Vilken är den optimala träningsvolymen när du styrketränar om du vill lägga på dig muskelmassa?


Är det bästa att styrketräna med fria vikter eller maskiner?


100 meter är en av dem mest prestigefulla idrottsgrenarna inom alla kategorier. Kanske för att den, tack vare sin simplicitet, är en publikvänlig idrott som alla kan relatera till.


En ny intressant studie undersökte om du får bäst resultat av att träna helkroppspass flera gånger i veckan eller dela upp kroppen på olika pass och således minska frekvensen på träningen.


Hur du ska toppa formen på bästa sätt kan vara svårt att besvara men ett gäng framgångsrika styrkelyftare delar med sig av sin erfarenhet.


Med justerbara skrivbord kan man minska både stillasittandet och muskuloskeletala besvär samtidigt som arbetsförmågan förbättras.