Populära inlägg

Vad händer om man låter en del av motståndet utgöras av gummiband när man drar marklyft?


Hur man ska periodisera styrketräningen är en fråga där det fortfarande råder delade meningar men ny forskning visar åtminstone att variation är viktigt om du vill öka i styrka.


Ocklusionsträning med lätta vikter ger bra muskeltillväxt men tung styrketräning är att föredra om du vill bli stark.


Många träningsprogram innehåller både flerledsövningar och isolationsövningar men är det verkligen nödvändigt med isolationsövningarna eller får du samma resultat med enbart flerledsövningar?


Jag fortsätter att grotta ner mig i forskningen kring träningsvolym och i det här inlägget tänkte jag titta närmare på vilka faktorer som är viktiga vid valet av träningsvolym samt hur du ska tillämpa det här på din egna träning.


Att dricka någon sportdryck med kolhydrater under ett konditionspass är inga konstigheter men det finns en del som tyder på att du lika gärna skulle kunna spotta ut drycken och ändå få samma resultat.


Ocklusionsträning har fått större uppmärksamhet under det senaste decenniet, både på gymmen och inom forskningen, men vilken är den fysiologiska förklaringsmodellen?


Är utseendet på våra muskler genetiskt betingat eller går det att forma musklerna med olika övningar?


Varje dag stöter vi på reklam för mat. Reklamen finns i tidningar, på reklampelare, på TV och i radio. Maten som marknadsförs kan både vara nyttig och onyttig sådan. I det här inlägget hade jag tänk gå igenom en studie där man undersökt hur det påverkar vår kognitiva förmåga, hur det triggar vårt begär att äta och hur detta skiljer sig mellan normalviktiga och överviktiga personer.


En ny intressant studie undersökte om du får bäst resultat av att träna helkroppspass flera gånger i veckan eller dela upp kroppen på olika pass och således minska frekvensen på träningen.