Sök

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam quis semper nulla, at ultricies nunc. Curabitur volutpat eu libero tempus tempor. Vestibulum congue posuere gravida. Suspendisse convallis et odio nec euismod. Etiam euismod lacinia pretium. Duis odio dui, tincidunt a rutrum et, elementum et enim. Sed ornare lorem non lorem mollis, at pellentesque sem molestie. Vestibulum est lacus, luctus sed tristique ut, tincidunt eu dui. Suspendisse vel tellus sem. Aliquam erat volutpat. Mauris aliquam felis ac ante euismod, vel tincidunt magna mollis. Nunc fringilla metus at tortor egestas placerat. Quisque metus eros, lacinia nec mi nec, volutpat ultrices erat. Phasellus eu sagittis elit.


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec sit amet laoreet sem. Vestibulum dignissim augue eget nibh vehicula euismod. Cras eget magna arcu. Aenean commodo ipsum nec risus laoreet, et consequat augue fermentum. Aenean tempor ipsum sed velit tristique semper. Mauris id est euismod, pretium velit sit amet, consectetur ipsum. Maecenas pretium quam neque, ac lobortis orci volutpat at. Sed in eros quis neque convallis facilisis. Nullam ullamcorper tincidunt risus, in dignissim urna. Aliquam erat volutpat. Morbi ac accumsan leo, in tincidunt nibh. Aliquam mollis placerat magna sed laoreet. Sed mattis suscipit orci, vitae aliquam mauris laoreet ac. Quisque luctus molestie orci non cursus. Curabitur nec felis ante.


HMB säljs som kosttillskott och går att köpa både i pulverform och i kapslar. Det är ett kosttillskott som främst anses vara antikatabolt (motverkar katabolism) men sägs även kunna förbättra återhämtningen och öka uthålligheten. Väldigt imponerande måste jag säga men kan detta verkligen stämma? I det här inlägget tänkte jag gå igenom vilka egenskaper HMB har samt hur det verkar i kroppen.


Kan vi minska skaderisken med stretching? Förändras prestationsförmågan till följd av stretching? Minskar stretching träningsvärken? Frågorna är många men förhoppningsvis lyckas jag i denna artikelserie räta ut dessa frågetecken.


Som rubriken skvallrar om kommer det här inlägget handla om huruvida det går att prata sig till en förbättrad prestation. Kort och gott handlar det om ett psykologiskt verktyg som kallas self-talk och i studien jag kommer titta närmare på användes det vid ett test till utmattning på cykel.


Då och då stöter jag på frågan om huruvida vaderna svarar på styrketräning eller om det bara är slöseri med tid. I detta inlägg tänkte jag gå igenom hur vaderna svarar på träning, varför det ser ut som det gör och hur du kan arbeta utifrån detta. Förhoppningsvis har du lite mer kött på benen efter du läst detta.


Under de senaste åren har det blivit en allt vanligare föreställning att stretching skulle hämma prestationsförmågan. Av den anledningen hade jag i denna del tänkt redovisa hur forskningsläget ser ut i avseende på stretching och prestationsförmåga och kommer bland annat gå igenom om det skiljer sig mellan olika stretchingmetoder.


Jag tror de allra flesta någon gång fått höra att man äter mindre om man äter långsamt. Eller kanske snarare att man måste äta långsamt för att man ska hinna känna att man blir mätt. Det är heller inte ovanligt att det rekommenderas som strategi för personer som vill gå ner i vikt. Nyligen kom en meta-analys som sammanställde tidigare forskning som undersökt hur hastigheten på ätandet påverkade både mängden mat vi stoppar i oss och hur det påverkar mättnaden.


Stretching har av någon anledning blivit tillskriven många olika egenskaper, såväl positiva som negativa, som sedan undersökts i studier med varierade resultat. Ett exempel på detta är att stretching sägs minska träningsvärken efter fysisk aktivitet.


Jag är nog inte ensam om att under min uppväxt ha blivit matad med uppmaningar om att jag måste stretcha för att inte skada mig. Den tredje delen i artikelserien om stretching handlar därför om huruvida stretching fungerar som skadeprevention. Jag kommer gå igenom vad forskningen har visat och sedan avsluta med att ge några tips på vad man kan tänka på för att undvika skador med hjälp av stretching.