Sök

100 meter är en av dem mest prestigefulla idrottsgrenarna inom alla kategorier. Kanske för att den, tack vare sin simplicitet, är en publikvänlig idrott som alla kan relatera till.


Vaderna, ett ständigt återkommande problemområde i byggarvärlden. Några mindre teknikförändringar kanske kan vara en hjälp på vägen.


Detta inlägg syftar till att ge en grundläggande kunskap om hur våra muskler är uppbyggda. Framöver kommer det dyka upp inlägg som kräver en viss förståelse för musklernas uppbyggnad och funktion. Vid dessa tillfällen kan det vara bra med ett mer grundläggande inlägg som detta, även om inlägget i sig också är intressant.


När man tänker på det är det ganska häftigt att vi viljemässigt kan kontrollera musklerna i kroppen, detta utan att vi egentligen tänker på det. Allt från att du med dina ögonmuskler kan följa den här texten till att du på gymmet kan utföra en knäböj där du mer eller mindre aktiverar alla muskler i hela kroppen. Hur detta går till rent fysiologiskt och vilken praktisk betydelse detta får är vad det här inlägget ska handla om.


Hur lång ska setvilan vara för att man ska kunna bygga maximalt med muskelmassa?


Vi bygger vidare på den grundläggande fysiologin och den här gången handlar det om muskelarkitektur. Vi kollar närmare på hur muskelfibrerna ligger ordnade i musklerna och hur detta påverkar musklernas funktion.


Senaste tiden har det kommit mer forskning som stödjer teorin om att den ökade rörligheten beror på en ökad stretch-tolerans. Muskeln kan töjas ut mer utan att dess egenskaper har förändrats.


Det dyker ständigt upp frågor kring hur träningen ska utformas för att ge bäst resultat. En variabel det inte snackas lika mycket om är hur snabbt repetitionerna ska utföras. Nu tänkte jag därför titta närmare på om det finns någon anledning att ta hänsyn till repetitionshastigheten när du styrketränar.


Det verkar som att alla bros har haft rätt hela tiden. Åtminstone delvis.


Fysisk aktivitet förknippas ofta med träning för att förbättra sin prestation men fysisk aktivitet medför även många hälsomässiga fördelar. En sådan är att fysisk aktivitet verkar kunna motverka och lindra depression och ångest.