Sök

Att sockersötad läsk är en stor hälsobov i dagens samhälle har blivit alltmer etablerat senaste åren. På grund av detta finns det anledning att försöka minska på konsumtionen av dessa. Ett sådant är att sätta upp etiketter i butikerna för att upplysa konsumenterna om hur mycket kalorier olika drycker innehåller.


I dagens samhälle är en ökad övervikt och minskad aktivitetsnivå stora hälsoproblem. Ett sätt att motverka det sistnämnda är att byta ut kontorsstolen mot ett gångband eller en motionscykel.


Att dricka någon sportdryck med kolhydrater under ett konditionspass är inga konstigheter men det finns en del som tyder på att du lika gärna skulle kunna spotta ut drycken och ändå få samma resultat.


Det är många faktorer som påverkar vår återhämtning. De kanske allra viktigaste, eller åtminstone mest uppmärksammade, är kosten och sömnen men det finns fler faktorer att tänka på. En sådan är stress.


Ända sedan crossfit slog igenom har träningsformen blivit ifrågasatt då träningsupplägget ska medföra en hög skaderisk. Det finns väldigt sparsamt med forskning på området eftersom idrotten är väldigt ny men jag tänkte summera lite av det som ändå finns publicerat.


Det nya året står runt hörnet och med det kommer nyårslöftena. Löftena som ofta handlar om ett mer hälsosamt liv, att gå ner i vikt eller bli starkare. Tyvärr är det alltför ofta som dessa inte förverkligas, en orsak till detta kan ligga i hur målen är satta.


På senare år har det blivit allt vanligare med gummiband på gymmen. På mer kommersiella gym används de främst till att underlätta chinsträningen medan man på atletklubbar oftare ser gummibanden användas som ett extra motstånd i basövningarna. I det här inlägget tänkte jag gå igenom varför gummibanden kan ta din träning till en ny nivå och jag kommer även gå igenom några studier på bänkpress.


Träning och kost är för många två uppenbart viktiga variabler att sköta för en lyckad viktnedgång. Att ständigt utvärdera sin viktnedgång är dock inte lika självklart men kan vara väldigt viktigt om du vill gå ner i vikt.


Styrketräning handlar många gånger om att man ska förbättra sina svagheter. Inom byggarvärlden snackas det då ofta om att man ska fokusera på att få kontakt i musklerna för att träna dem optimalt, men går det att öka kontakten självmant?


En stor del av den forskning som görs på energiintag och energiförbrukning baseras på deltagarnas egna uppskattningar. En metod som är så dålig att den till och med kan vara värdelös.