OM TWE

 

För att bli bra i en idrott måste du träna och för att bli bättre måste du träna mer. Vill du dessutom bli bäst måste du sannolikt både träna mest och bäst. Det innebär att du måste träna fokuserat och effektivt på det du vill bli bra på samtidigt som du lyckas hålla dig borta från skador. Om du vill bli bäst, eller åtminstone bli så bra som du kan bli, har du nämligen inte råd att spendera en massa timmar på rehabträning.

För att du ska kunna nå din fulla potential kommer majoriteten av träningen syfta till att förbättra din prestationsförmåga men en del av träningstiden måste avsättas för att hålla dig skadefri. Det positiva är att skadepreventiv träning många gånger förbättrar prestationsförmågan och vice versa.

Idag är idrotten snabbare och mer fysiskt krävande än vad den någonsin varit tidigare. Historiskt ansågs det inom många idrotter som något fult att träna, det var mer ärofyllt att vinna på talang. Idag har vi däremot ett helt annat läge. Du kan inte längre kommer undan med en bristande fysik och att vara vältränad är en förutsättning för att du ska nå toppen.

Med ett ökat krav på de fysiska kvaliteterna ställs även högre krav på fysträningen. Här gäller det att ha ett helhetsperspektiv på träning, skadeprevention, kost, sömn, återhämtning och rehab om du vill ha ett övertag mot dina konkurrenter. Forskningsfältet kring dessa ämnen utvecklas ständigt och det är svårt att hålla sig uppdaterad. Det är här The Winning Edge kommer in i bilden.

Med The Winning Edge och e-tidningen Prevention & Prestation är syftet att sprida den senaste forskningen och omsätta den till praktisk tillämpning som du kan utnyttja för att nå din fulla potential.

OM VICTOR BENGTSSON

Jag arbetar för närvarande som fysioterapeut på Ortopedmottagningen på NUS i Umeå samt är fysioterapeut och fystränare i Team Thorengruppen SK. Jag läste till fysioterapeut vid Umeå universitet där jag dessförinnan tagit en magisterexamen i idrottsmedicin. Under min uppväxt har jag ägnat mig åt allt från ishockey, fotboll och innebandy till beachvolleyboll och segling. Under senaste åren har träningen främst bestått av styrketräning med fokus på styrkelyft men även en del konditions- och sprintträning.

Intresset för fysiologin har funnits där mer eller mindre hela livet men växte sig starkare främst under gymnasietiden. Min fascination för vad som är möjligt att uppnå med våra kroppar är en starkt bidragande orsak. En annan är att jag är en enorm tävlingsmänniska som älskar att träna. Detta har medfört att jag ständigt vill veta allt som gör att jag kan prestera bättre än mina motståndare. Man skulle kunna säga att sökandet efter the winning edge alltid har funnits med mig! Min fascination av människans fysiologi och att jag älskar att träna och tävla innebär inte bara att jag ofta befinner mig på gymmet. Det innebär även att du ofta kan hitta mig med ansiktet djupt nedborrat i en forskningsartikel eller litteratur kring träningsfysiologi och nutrition.