Hem

Excentrisk styrketräning kan vara lösningen för dig som vill ha större vader


Vad är det egentligen som orsakar kramp och går det att undvika?


Ett högt proteinintag är viktigt om du vill optimera resultaten av din styrketräning.


Att utföra riktningsförändringar med viktväst kan göra dig snabbare, både med och utan riktningsförändringar, samt göra dig spänstigare.


Traditionellt utförs repetitionerna med ett visst antal set separerade med en setvila men med kluster-set vilar du även mellan repetitionerna inom samma set.


Att börja träningspasset med ett set på en tung vikt kan få dig att klara av att utföra fler repetitioner i efterföljande set.


Att vara snabb är en grundläggande förmåga inom många olika idrotter och 100 meters-eventet brukar användas för att definiera världens snabbaste man och kvinna. Vilka egenskaper som är avgörande för snabbheten är däremot inte helt klarlagda.


Träningen, kosten och sömnen är tre grundstenar för en bra hälsa och optimal prestationsförmåga.


Foam rolling och användandet av motsvarande redskap motiveras ofta med att du kan frigöra muskelfascian för att på så sätt öka rörligheten och minska smärta.


Hur djupet vid knäböj påverkar styrka, muskeltillväxt och prestationsförmåga har debatterats länge men en ny studie visar att djupa knäböj åtminstone verkar vara att föredra om du vill bygga maximalt med muskelmassa.