Hem

Innan återgången till idrott utförs i regel en rad tester för att säkerställa att idrottaren är färdigrehabiliterad men testerna säger väldigt lite om den framtida skaderisken.


Foam rollern har blivit ett populärt redskap som påstås ha en rad positiva effekter på prestationsförmågan, rörligheten och återhämtningsförmågan men det vetenskapliga underlaget för att bekräfta effekterna är sparsamt.


Hur ska du styrketräningen läggas upp för att ge maximal muskeltillväxt och styrkeökning?


Kan koffein göra dig snabbare, starkare, uthålligare och mer explosiv?


Ryggskott, diskbråck, ischias och lumbago – finns många former av ländryggssmärta och ländryggssmärtan utgör ett stort problem i dagens samhälle. En vanlig föreställning är att konstiga och tunga lyft orsakar ländryggssmärta men frågan är om det verkligen stämmer?


Vilka faktorer är det som avgör hur stark du är i bänkpress?


En forskargrupp försökte ta reda på om det är bättre att lägga upp träningen för att maximera den mekaniska tensionen eller den metabola stressen om du vill bygga muskler.


Oavsett om du vill bli stark, smart eller allmänt hälsosam är sömnen en nyckelfaktor.


Se till att styrketräna om du vill undvika skador.


Har det någon betydelse för styrkan och muskeltillväxten om du tränar på morgonen, dagen eller kvällen?