Hem

Hur ska man egentligen gå tillväga för att gå ner i vikt och ändra sin kroppssammansättning på bästa sätt?


Att man ska värma upp innan en fysisk aktivitet är vedertaget inom träningsvärlden men hur värmer man upp på bästa sätt innan träning och tävling?


Hur gammal är man egentligen när man är som bäst inom olika idrotter? I en ny översiktsartikel undersökte man saken närmare.


I en ny meta-analys har man tittat på huruvida FIFA 11+ är ett bra skadeförebyggande program.


Kaosböj i Styrketräning av Victor Bengtsson för 4 år sedan

Träningsmetoderna utvecklas hela tiden där den ena är mer innovativ än den andra. Ett exempel på en sådan övning är knäböj med instabila vikter. Frågan är dock om den är lika effektiv som den är innovativ?


Mental träning förekommer inom många idrotter och i många olika former men kan kognitiva strategier hjälpa dig att bli starkare?


Jag fortsätter att grotta ner mig i forskningen kring träningsvolym och i det här inlägget tänkte jag titta närmare på vilka faktorer som är viktiga vid valet av träningsvolym samt hur du ska tillämpa det här på din egna träning.


Jakten på träningsprogrammens heliga Graal fortsätter när vi nu ska gå igenom parametern träningsvolym. Frågan som ska besvaras är vilken träningsvolym som ger bäst resultat på styrka och hypertrofi.


Det verkar onekligen vara en bra idé att väga sig ofta när man försöker gå ner i vikt.


I vissa studier har deltagarna ökat i muskelmassa på bara några enstaka veckor men i en ny studie menar man att den muskelmassan till stor del är en cellsvullnad.