Hjärnstark är en bok som bygger på vetenskap och resulterar i ökad träningsmotivation.

Vill du förbättra minnet, förbättra ditt fokus, öka din kreativitet, må bättre, bli mer stresstålig och öka din intelligens? Då är det bästa du kan göra att röra på dig. I den här boken visar författaren Anders Hansen vilka fantastiska effekter du får av att röra på dig när du vill stärka din hjärna. Att träning och motion är bra för hälsan i allmänhet visste du sedan tidigare. Att träning och motion dessutom är ett extremt bra, för att inte säga det bästa sättet att förbättra de kognitiva funktionerna har däremot inte blivit lika uppmärksammade.

Boken är uppdelad i tio kapitel där du dels får lära dig mer om hur hjärnan fungerar och förändras under livet men framför allt hur viktigt det är att röra på sig för att du och din hjärna ska må och fungera bra. Boken är skriven på ett väldigt pedagogiskt och lättläst sätt trots att det ibland är väldigt komplicerade fysiologiska mekanismer som beskrivs. Förutom stundtals komplicerade fysiologiska faktorer beskrivs även mängder av experimentella studier där man testat hur motion påverkat kognitiva och psykologiska faktorer på lång och kort sikt. Avslutningsvis ger Anders Hansen råd på hur du, utifrån vetenskapen, bör lägga upp träningen för att förbättra respektive egenskap (minne, kreativitet, stresstålighet med mera).

Något jag såklart uppskattar med boken är att den är baserad på vetenskap och när det inte finns vetenskapliga studier att tillgå förs ett logiskt resonemang kring hur saker och ting ligger till. Att basera innehållet på vetenskap och samtidigt tillåta sig själv att spekulera utifrån det vetenskapliga underlaget har många fördelar. Det vetenskapliga bidrar med att jag kan lita på att det som skrivs stämmer samtidigt som spekulationerna och resonemanget utifrån detta gör att boken blir roligare att läsa än en vanlig faktabok. Jag hade dock önskat att det fanns referenser direkt i texten istället för att bara lägga in referenserna längst bak som det är nu.

Boken är som sagt skriven av Anders Hansen och jag har skrivit en bokrecension av Hälsa på recept : träna smartare, må bättre, lev längre som han skrivit tidigare. Gillade du den Hälsa på recept kommer du definitivt även att gilla Hjärnstark och vice versa. Jag kan varmt rekommendera båda böckerna. Dels för att de innehåller väldigt mycket matnyttig information, dels för att böckerna är skrivna på ett underhållande och lättläst sätt men framför allt för att det ökar träningsmotivationen enormt!