Om du vill ha en bok att läsa under semestern är Skitmat! något jag kan rekommendera.

Bokens fulla titel är Skitmat! Vad det är, varför det gör dig fet och varför du fortsätter att äta det och är skriven av Jacob Gudiol. Om du inte vet vem det är så tycker jag du ska spana in Träningslära.se där du kan läsa väldigt mycket om kost, träning och hälsa. Gemensamt för Träningslära.se och boken är att Jacob backar upp alla sina påståenden med forskning, något som tyvärr är alltför sällsynt.

Som titeln skvallrar om handlar boken om skitmat vilket kan sammanfattas såhär:

Termen skitmat refererar till högprocessad mat som oftast produceras av stora världsomspännande företag. Dessa produkter är skapade från delar av bra råvaror så som de billiga resterna från köttprodukter, billiga ingredienser så som ”raffinerad” stärkelse, socker, fett och olja, konserveringsmedel, samt andra tillsatser. Produkterna är utformade för att vara väldigt aptitliga och för att lura kroppens hunger och mättnadskänslor. Många av dessa produkter, även om de är lagliga, är i själva verket dåliga plagiat tillverkade för att se ut som och smaka som hälsosam mat. De är formulerade och förpackade för att ha en lång hållbarhet och för att eliminera behovet av tillagning eller preparering. De kan konsumeras varsomhelst, omedelbart eller väldigt fort, och ofta finns det inget behov av bord, stolar, bestick, tallrik, glas mm och det blir ingen disk efteråt. Skitmat kallas därför ofta för snabbmat och benämns ofta som smidig eller praktisk.

Bokens tre delar

Boken är uppdelad i tre delar där den första behandlar ämnet belöning och mat där Jacob tar upp hur vår hunger kan delas upp i homeostatisk och hedonisk hunger. Den homeostatiska hungern ser till att vi får i oss den energi vi behöver medan den hedoniska hungern snarare kan beskrivas som ett sug efter mat. För att stilla den hedoniska hungern måste man äta mat som med hög belöning. Högbelönande mat är många gånger skitmat som förutom att den ofta inte är speciellt hälsosam dessutom får oss att äta fler kalorier än vi behöver.

Den andra delen handlar om hur vår omgivning får oss att äta mer mat och då framför allt högbelönande skitmat. Här visar Jacob hur matbutikernas utformning, reklam, sömn, stress med mera påverkar oss och får oss att äta mer.

I den tredje och sista delen, viktnedgång i praktiken, får läsaren sedan tips på hur man kan förändra sitt ätbeteende och sin omgivning för att lyckas behålla eller gå ner i vikt. Det bästa av allt är att du inte nödvändigtvis behöver utesluta någonting från din kost.

Varför ska du läsa boken?

För det första är det en väldigt intressant bok där du garanterat kommer känna igen dig själv i mycket (allt) av det som beskrivs. Även om allting är baserat på vetenskap är boken väldigt lättläst.

En del av boken som jag uppskattade väldigt mycket själv är delen där Jacob går igenom varför många dieter faktiskt kan fungera istället för dieternas egna påhittade förklaringar. Många dieter har inte några förklaringar till varför de skulle fungera men efter att ha läst den här boken kommer du redan innan du testat den förstå varför den kan tänkas fungera eller inte.

Du kommer dessutom få upp ögonen för hur komplex vår hunger är och hur många faktorer som påverkar vad och hur mycket du äter. Förutom att det beskrivs på ett omfattande men samtidigt lättläst sätt får du som sagt tips på hur du kan använda din kunskap i praktiken.