Oavsett om du vill bli stark, smart eller allmänt hälsosam är sömnen en nyckelfaktor.

Sömnforskaren Christian Benedict har tillsammans med journalisten och författaren Minna Tunberger skrivit en hel bok om sömn, som alltså fått det passande namnet Sömn, sömn, sömn. Bokens undertitel ”Hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn” skvallrar om hur viktig sömnen är för att du ska fungera som människa och få ut det mesta av din vardag.

Bokens tre delar

Boken är uppdelad i tre delar: Din fantastiska sömn, Sömn – en mirakelkur för hjärnan och Så påverkar sömnen kroppen. Den första går igenom grundprinciperna för sömnen och behandlar bland annat varför vi sover, kroppens inre klocka och vad som händer i de olika sömnfaserna. Här får läsaren även tips på hur du kan ge dig själv förutsättningar för en god sömn och som författarna själv betonar är det en dygnet runt-uppgift att sova och må bra.

I den andra delen belyser författarna hur viktig sömnen är för att hjärnan ska fungera optimalt. Det blir tydligt hur sömnen påverkar din koncentrationsförmåga, kreativitet och hur du blir allmänt smartare och känslomässigt stabil.

Den tredje delen fokuserar i sin tur på hur sömnen påverkar kroppen i övrigt. Allt ifrån hur sömnen påverkar vikten och kroppssammansättningen till hur immunförsvaret och risken att drabbas av olika sjukdomar påverkas.

Boken baseras på forskningsresultat men författarna tolkar även forskningen ett steg längre. Eftersom boken inte innehåller referenser är det därför svårt ibland att hänga med på vad som faktiskt har vetenskapligt stöd och vad som bara är ”kvalificerade gissningar”. Det blir dessutom svårt att värdera olika påståenden när det inte framkommer hur studien varit upplagd och om resultatet baseras på epidemiologi eller randomiserade kontrollerade studier.

Vidare kan jag tycka att författarna stundtals drar långt dragna växlar om sömnens effekter som egentligen kanske inte har någon större betydelse eller som kroppen, åtminstone delvis, kompenserar för. Återigen blir det svårt att avgöra hur pass vetenskapligt underbyggda vissa påståenden i boken faktiskt är.

Varför ska du läsa boken?

Sömnen är utan tvekan en av grundpelarna för en hälsosam livsstil och för att du ska kunna prestera optimalt, både på gymmet, arbetet och i skolan. Författarna betonar betydelsen av sömnen och motiverar det väldigt väl med stöd av intressant forskning. Trots att boken är baserad på forskning har författarna lyckats få göra texten både lätt och underhållande att läsa.

Har du inte förstått att sömnen är otroligt viktig kommer du definitivt förstå det efter att ha läst boken. Om du redan förstått att sömnen är viktig är jag säker på att du kommer bli ännu mer övertygad om att så är fallet. Det som gör boken bra är just att den belyser hur viktig sömnen är i ett bredare perspektiv, inte bara för att du ska vara pigg på dagarna.

För mig personligen har boken även gjort att jag lyckats gå och lägga mig i tid på kvällarna. Inte minst för att den legat på nattduksbordet och ständigt påmint mig om att jag borde sova för att kunna prestera optimalt nästa dag. Behöver du få den där lilla extra knuffen för att förbättra dina sömnvanor tror jag den här boken är vad du söker.

På det stora hela är det en underhållande bok som ger en förståelse för hur viktig sömnen är. Sammantaget en bok jag absolut kan rekommendera!